utmattningen logga

Gästinlägg: Anna Johansson 

Foto: Anna Johansson Foto: Anna Johansson

Om dagens gäst
Anna heter jag och jag har passion för din utveckling. Jag hjälper människor och företag med ämnen inom ledarskap och hälsa. Företag kan anlita mig om de vill börja arbeta hälsofrämjande. Att jobba hälsofrämjande innebär att vi tittar på friskfaktorer; vad är det som gör människor friska på arbetet och faktiskt får ökad hälsa genom att arbeta.

Du som privatperson kan kontakta mig om du är intresserad av att utveckla ditt självledarskap genom coachning. Är du intresserad har jag två olika hemsidor: http://www.healthpromotingmanagement.se/ och http://www.ledarskaphalsa.com/
Eller så följer du mig på Instagram, där får du mycket inspiration och tips. Just nu har jag tema #verktygförlycka och den 15 april startar mitt tema #mindfulness.

Arbete är en hälsofaktor
Först och främst, att ha ett arbete är generellt en hälsofaktor. Arbete kan hjälpa oss att känna mening i vardagen och kan hjälpa oss att ha en strukturerad vardag. I ditt fall, som har varit sjukskriven för utmattning har något hänt. Någonting har gjort att du har levt/arbetat utöver dina resurser under för lång tid. När du är påväg tillbaka från en sjukskrivning som är utmattningsrelaterad är det därför viktigt att vara vaksam på att du jobbar utifrån en ansträngningsnivå som dina resurser håller för. I det här inlägget ger jag tips på vad du kan tänka på när du är påväg tillbaka efter en utmattning. Stora krav med för få resurser leder till utmattning

Krav-och kontrollmodellen
Det finns en välkänd, vedertagen modell inom stressforskning som är bra att ha i bakhuvudet för att förstå varför en utmattning kan ha skett. Den heter Krav-kontrollmodellen och introducerades av Robert Karasek som är arbetsmiljöforskare. Kort går modellen ut på om du har höga krav på jobbet så behöver du också ha tillräckligt med resurser (ex tid, lokal, pengar, befogenhet) och tillräckligt med stöd för att klara av dina krav. Om du har höga krav, men inte så mycket resurser och stöd kommer du till slut att bli sjuk.

När du är påväg tillbaka från en sjukskrivning som är utmattningsrelaterad föreslår jag att du kommer tillbaka till en situation som har låga krav och mycket kontroll samt stöd. I takt med att du känner dig bättre så ökar ni tillsammans på dina krav i lugn takt.
Vill du läsa mer om modellen hittar du mer info här.

Faktorer att ha koll på för att undvika utmattning igen
Det finns en rad faktorer som kan leda till en ohälsosam psykisk belastning. Exempelvis:

  • Att du inte känner kontroll över ditt eget arbete
  • Att du inte vet vad som förväntas av dig och din roll
  • Att du inte känner att du får uppskattning för ditt jobb
  • Mycket förändringar på kort tid
  • Mycket konflikter och kränkningar i arbetsgruppen
  • Att du jobbar mycket ensam
  • För att du ska må bra så behöver du, tillsammans med din arbetsgivare och din arbetsgrupp därmed:
  • Känna att du har stor kontroll över ditt arbete – detta är mycket viktigt när du är påväg tillbaka från en sjukskrivning för utmattning.
  • Innan du kommer ska det vara väldigt klart vad som förväntas av dig en tid framöver. Känner du dig osäker så behöver du fråga! Gärna många gånger, du ska verkligen känna dig trygg i att veta vad som förväntas av dig den första tiden.
  • Be din chef om mycket feedback. Du kommer att behöva mer bekräftelse och känna att du blir sedd till en början. Stödet från kollegor och chef är så viktigt!
  • Gör en tydlig plan innan du går tillbaka så du vet i vilken takt det är tänkt att du ska trappa upp. Du ska veta vad du ska göra de första månaderna. Det ska kännas tryggt helt enkelt.
  • Om det finns mycket kränkningar och konflikter i din arbetsgrupp är detta definitivt någonting som ni behöver arbeta med. Det är såklart inte ditt ansvar, det är din chefs uppgift att ta tag i detta. Ditt ansvar är dock att upplysa och göra din chef medveten om vilka konflikter som finns.

Det här kan du göra utanför jobbet för att undvika utmattning igen:
  1. Fortsätt att prioritera din återhämtning. Var noga med sömn, kost och motion.
  2. Lyssna inåt och ta dina signaler på allvar. Tycker du att det går för snabbt med att komma tillbaka så behöver du föra en dialog med din chef och Försäkringskassan. Risken med att komma tillbaka för snabbt och med fel förutsättningar är att du snart blir sjukskriven igen.
  3. Våga uttrycka vad du behöver och ta hand om dig själv!

Skrivet av: Anna Johansson 
Publicerat av: Victoria Särvegård 

Kommentera gärna:

Bloggarkiv