utmattningen logga


5 anledningar till varför du ska sänka ribban!

Foto: Unsplash Foto: Unsplash

Vi matas ständigt med att vi inte är bättre än vår senaste prestation. Att vi ska slå gårdagens insats (som i många fall redan var extraordinär). Att vi ska bli bättre och konstant utvecklas. Men med ett sådant förhållningssätt är det lätt att livet blir en jakt. En jakt där du enbart jagar prestationer. En jakt där du ständigt känner dig stressad. En jakt där du går miste om det viktigaste. Att vara närvarande i livet. 


Är det rimligt att varje dag slå gårdagens insats? Är det hållbart att ständigt ha foten på gasen? Jag tror inte det. Inte kör du bilen i 200km/h varje dag och utöver det förväntar dig att den ska gå ännu snabbare? Kanske tänker du att genom att trycka foten hårdare mot gaspedalen så kan du, genom viljekraft, få den att gå snabbare? 

 

”Om du ständigt gasar hårt, så måste du bromsa hårdare”
- Utmattningen.se 


Men vet du vad? Det är okej att få känna sig nöjd och tillfreds med livet. Det är mänskligt och rent av livsnödvändigt att inte konstant sträva efter att vara på en annan plats än där du befinner dig just nu. Du behöver ge dig själv tillåtelse att återhämta dig, vila och samla ny kraft för att må bra. Det är en förutsättning för att du ska kunna prestera och ha din fot på gaspedalen då och då.

Du behöver ge dig själv utrymme att sänka ribban och vara snäll mot dig själv när energin i tanken inte riktigt finns där eller om du har (en eller flera) dåliga dagar. Det är mänskligt. Och du som hänger här, vet att jag jobbar för ett mänskligt och hållbart liv. Så här kommer 5 anledningar till VARFÖR det är viktigt att sänka ribban då och då:
 

  1. För att den snabbaste vägen till utmattning är att tro att du kan lösa dina problem genom att prestera mer.
  2. Om du ständigt gasar på så ställer det högre krav på din återhämtning eftersom att gasa upp kostar både energi och sliter på din kropp.
  3. För att undvika att du pressar dig själv långt över för vad som är hälsosamt. 
  4. För att det kanske inte går eller är rimligt att leva upp till förväntningen om att slå gårdagens insats. Det är så lätt att du börjar slå på dig själv och blir självkritisk när du inte kan leva upp till dina förväntningar. Det i sin tur skapar ännu mer stress.
  5. Att känna dig nöjd och tillfreds med livet, aktiverar ditt lugn-och-ro system (där kroppen och nervsystemet återhämtar sig). 

Fundera på om det är en rimlig förväntan att varje dag, i varje arbetsuppgift eller fritidsprojekt, slå gårdagens insats. Ger du dig själv utrymme att ha dåliga dagar utan att döma och slå ner på dig själv? Vad säger du?



 

Kommentera gärna!

Populära inlägg

Senaste kommentarer

Tidigare inlägg