utmattningen logga


Hur du hjälper en vän, kollega eller partner - som du misstänker är på väg in i väggen!

Bild: Unsplash Bild: Unsplash

Jag blev sjukskriven för utmattningssyndrom hösten 2017. Det är snart två år sedan. Under min utmattningprocess har jag flera gånger ställt mig frågan: hur kunde det gå så långt och varför tog jag inte hjälp tidigare?

Jag har reflekterat mycket kring den frågan och vill såklart dela med mig av mina lärdomar och insikter till dig - du som har en vän, kollega eller partner som du misstänker är på väg in i väggen.
 

  • Du kan leda hästen till vattnet men inte tvinga den att dricka! - Det är ett gammalt ordspråk men som fortfarande är aktuellt i det här sammanhanget. Det är viktigt att förstå att du inte kan tvinga någon annan att ta hjälp. På ett av mina tidigare jobb hade jag en kollega som vart på väg att bli utmattad. Jag tyckte det var extremt tydligt att hon inte mådde bra på grund av stress. Utifrån mina ögon var hon nära en stresskollaps. Jag såg hennes skrik på hjälp, genom diverse fysiska symptom, men hon själv var inte medveten om det. Jag hade lätt för att se varningssignalerna hos andra i min omgivning men inte hos mig själv. Varför är det så? För hur vi reagerar på andra människor som vi möter, ser eller pratar med säger mycket om oss själva. I efterhand har jag förstått att min förmåga att se varningssignalerna hos min kollega berodde på att jag själv kände igen mig. Jag kunde bocka i samtliga utmattningssymptom men var alldeles för rädd för att ta tag i problemet. Så jag tryckte undan. Försökte glömma att det jag kände existerade. Om jag bara gjorde klart den här uppgiften så skulle jag ta tag i mig själv sen. Bara lite till, sen så. Problemet var att "sen" aldrig kom lägligt. I det här skedet var jag inte mottaglig för att varken ta eller få hjälp. Oavsett om min omgivning hade pushat för det. Jag visste att utmattningssyndrom existerade men trodde på riktigt att det inte kunna drabba mig. Jag hade ju koll på läget. Utmattning är en sjukdom som utvecklas över tid. Som trappas upp. Där symtomen kommer gradvis. Det är inget som du drabbas av över en natt. Därför kan det vara svårt att inse att det är ett problem. Vi uppmärksammar det ofta för sent. När det har gått för långt. Det kanske låter hårt? Det är det. Vi är alldeles för många som har fått möta den hårda väggen. För du kan inte göra en förändring eller be om hjälp om du inte är medveten om att det finns ett problem. 
 
  • Våga lyssna och fråga hur personen mår! - Det finaste vi kan göra är att lyssna och våga fråga varandra om hur vi mår. Att ge av vår tid och vårt öra till någon som behöver det som mest. Genom att lyssna kan du märka på både tonläge och kroppsspråk hur personen framför dig mår (men glöm inte att hur det känns på insidan inte alltid speglar sig i det yttre). Det hjälper också din vän, kollega eller partner att känna sig hörd. När du känner dig lyssnad på och befinner dig i en lugn och trygg miljö är det lättare att prata om sitt mående, sina tankar och känslor. När vi får vädra vad vi känner och bolla våra tankar med någon annan kan vi lättare få perspektiv på saker och ting. Kanske kommer personen som är stressad att inse att det börjar bli ett problem. Att hen inte vill må dåligt längre. 
 
  • Öppna upp för dialog om det påverkar relationen - Är det så att stressen har blivit ett stort problem för relationen så behöver du ta upp det. Prata om det! Långvarig stress, både inre och yttre, påverkar hur vi tänker, känner och beter oss. När vi är stressade är det inte ovanligt att man blir väldigt självcentrerad, förstorar upp problemen i sin vardag, känner sig lättirriterad, arg, ledsen eller har ett negativt tankemönster. Allt detta kan påverka relationen destruktivt. Det kan också vara så att du har försökt få personen att inse att den behöver ta hjälp men att hen vägrar att inse att det är ett problem. Då kan det handla om en omedveten rädsla att ta hjälp. Som närstående kan du prata om rädslan genom att avdramatisera det. Det är varken svagt eller ett misslyckande att be om hjälp. Ensam är inte starkast.
 
  • Du kan stötta men inte lösa! - Som närstående, till någon som är påväg att krascha, är det lätt att vi tar på oss hela ansvaret och går in i en fixar-roll. Du behöver inse att det är en för tung börda att bära, både känslomässigt och praktiskt. Kom ihåg att du kan stötta genom att finnas där och underlätta för individen att ta hand om sig själv. Däremot kan du inte lösa någon annans problem för då blir det din lösning och inte individens. Drabbas du av utmattning eller stressrelaterad ohälsa behöver individen själv, oftast genom professionell hjälp, få hjälp att hitta nycklarna till sina lås. 


 

För att lära dig mer om utmattningssyndrom spana in blogginlägget: 8 lärdomar om utmattningssyndrom och glöm för all del inte att ladda ner gratisgudien: 7 praktiska tips på vad du som anhörig kan göra för att stötta någon med utmattningssyndrom 

Kommentera gärna!

Populära inlägg

Senaste kommentarer

Tidigare inlägg