utmattningen logga


Utmattning och vitamintillskott - hur resonerar jag?

Bild: Unsplash Bild: Unsplash

Utmattningssyndrom är slutstationen på långvarig stress. Det är där vi hamnar när vi har haft en obalans mellan våra krav och resurser alldeles för länge. Det kan bero på att du har varit överaktiv (kraven har överstigit de resurser som du har haft till ditt förfogande) eller understimulerad (kraven understiger de resurser som du besitter). Både överstimulans och understimulans skapar stress och det finns inget allvarligare stresstillstånd för vår organism än utmattningsfasen.

När vi drabbas utav utmattningssyndrom, så har vi haft foten på gasen alldeles för länge. Det gör att det naturliga samspelet mellan broms och gas. Mellan vila och aktivitet, har satts ur spel. Och det ger allvarliga konsekvenser på vår hälsa. När växelspelet mellan prestation och återhämtning rubbas, så får vi svårt att slappna av, vila och sova. Istället känner vi oss rastlösa och oroliga, vilket gör att kroppen tenderar att fastna med foten på gasen. Trots att vi inte vill det. Men bromsen fungerar inte som den ska. Det innebär att vi får svårt att anpassa vårt gas-och bromssystem till de olika situationerna som vi ställs inför. Och när kroppen befinner sig i utmattningsfasen töms också våra reserver på nödvändiga mineraler och vitaminer, två viktiga byggstenar för vår hälsa. Även vår upptagningsförmåga av näring blir sämre.

Att ge kroppen rätt näring, är en utav många pusselbitar, som är viktiga för återhämtningen. Då kroppen kan behöva hjälp med att komma i balans. Även om jag hade kunskap om hur viktig kosten var för hälsan så hade jag, initialt i min utmattningsprocess, inte ork att bry mig om vad som låg på tallriken. Jag hade inte energi att tänka på vad jag skulle äta eller vilka näringsämnen som fanns med. Jag var glad om jag orkade ta mig från soffan till köket. Det var en vinst i sig. Väl i köket tog jag det som fanns i kylskåpet och som krävde minimalt med ansträngning. Oftast blev det en macka med ost. Eller yoghurt med granola. Och det är här vitaminerna kommer in. 

Hur ser jag på vitamintillskott?
Jag ser vitaminer som ett stöd. Ett komplement. Något som kan stötta min läkningsprocess och hjälpa kroppen att komma i balans. Även om jag inte alltid känner någon märkbar (snabb) effekt av tillskotten som jag tar så tror jag att det hjälper. Dels för att jag inte äter en särskilt balanserad kost i dagsläget. Men också för att vitaminer och minieraler har en stor effekt mot oxidativ stress. Men självklart kan du få i dig dessa via kosten också. 

Alltså, jag ser inte vitamintillskott som något som tar mig vidare till nästa utmattningsfas eller gör mig frisk. Däremot vill jag ge min kropp rätt förutsättningar för att återhämta sig. Men det betyder inte att det kommer gå snabbare. För sjukdomen har sin tidsgång oavsett. Även om jag gör allt för att bli frisk. Så som jag ser det kan vitaminer och tillskott påverka/stötta läkningsprocessen, men inte lösa utmattningen. Det finns inte ett mirakelpiller mot utmattningssyndrom. Utan det är komplex sjukdom som ofta kräver mångfacetterade behandlingsinsatser (exempelvis stressrådgivning, KBT-samtal etc.), livstilsförändringar, beteendeförändingar och stresshantering. Men framförallt TID. 

Med det sagt, vilka vitamintillskott tar jag idag?
 

  • Magnesium (Holistic använder jag)
Jag tar tillskott av magnesium varje dag. Det är ett mineral som bidrar till minskad trötthet, utmattning och normal energiomsättning. Magnesium stöttar också binjurarna och finns även i mat som tillexempel: bönor, groddar, nötter, fisk, kakao, bladgrönsaker etc. 
 
  • B-komplex (Holistic använder jag)

B-komplex är ett tillskott som är fullproppad med dem viktigaste B-vitaminerna, så som B3, B5, B6 och B12. Dessa B-vitaminer stöttar binjurarna och hjälper binjuarna att producerar kortisol och noradrenalin. När du har varit utsatt för hög stress under lång tid så kan binjurarna bli trötta (också kallat binjureutmattning) och få svårt att producera hormonet kortisol. Ett hormon som som gör att vi känner oss pigga på morgonen och har energi under dagen. Jag tar B-komplex varje dag men försöker att få i mig vitaminerna via kosten också. Det finns tillexempel i: mjölk, yoghurt, ägg, fisk, potatis etc. Och jag ÄLSKAR potatis i ugn!
 

  • Super multivitamin (Green Earth använder jag)

Är ett tillskott som innehåller många olika näringsämnen, både mineraler och vitaminer, såsom: E, D, C- vitamin etc.  Jag tar en tablett om dagen (den gröna tabletten kan färga av sig i ditt urin, så få inte panik om det är grönt när du besöker toaletten) för att säkerställa att jag får i mig alla dem viktigaste mineralerna och vitaminerna.
 

  • Övriga vitamintillskott

Jag tar även i perioder tagit Omega-3 tillskott när jag har ätit mindre fisk. Jag har också testat binjureextrakt och Ashwagandhapulver (det luktar dock som hästskit och smakar illa).

 

OBS! Jag är ingen näringsterapeut. Är du osäker på om du har vitamin- och/eller mineralbrist är det bäst om du uppsöker en näringsterapeut eller läkare.


Berätta! Tar du vitamintillskott? 

Kommentera gärna!

Populära inlägg

Senaste kommentarer

Tidigare inlägg