utmattningen logga

Hur ska en skadad hjärna kunna återhämta sig i en sjuk miljö?

Bild: Unsplash Bild: Unsplash

Jag möter personer som har gått i KBT och börjat med Yoga och Mindfulness i samband med sin utmattning. De har gjort livsstils-och beteendeförändringar för att minska stressen i sitt liv, vilket har gjort att de har hittat nya sätt att leva på. För att kunna göra dessa förändringar behöver du lära känna din stress, få en förståelse för hur just du fungerar i olika stressituationer (tänker och agerar) och hur din kropp pratar med dig - för att du ska kunna etablera hållbara vanor som gör att du håller i längden. Att göra dessa förändringar kan både påverka och stötta läkningsprocessen av en utmattning. 

Men att återhämta sig från en utmattning är mer komplext än så. Förutom att vi behöver göra förändringar i våra liv och dra ner på stressen. Handlar det också om hur pass stor skada vår hjärna har tagit och vilka förutsättningar som ges till återhämtning. Men den allra kanske viktigaste ingrediensen när det gäller utmattning och återhämtning är: tid. 

För att göra det tydligare för dig hur central tiden är för läkningsprocessen brukar jag jämföra utmattning med ett benbrott. När du bryter benet så behöver det gipsas och det kanske tar ett par månader att läka. Oavsett hur mycket du tar hand om benet eller hur stark vilja du har att kunna springa igen, så tar återhämtningen den tid det tar. När benbrottet sedan har läkt ihop kan du så smått påbörja din rehablitering och lite lätt börja belasta benet igen, för att stärka upp muskulaturen och återfå styrkan. Den här processen kanske tar ett par månader beroende på vilka förutsättningar som ges. Det är egentligen inga konstigheter, eller hur?

Men när det gäller utmattning, så ser vi annorlunda på saken. Här anses det okej att börja gå trots att benbrottet inte har läkt. Att det är bra att börja arbetsträna när du inte ens kan ta dig ur sängen. Det är som att säga till personen med benbrottet "att det är bra att belasta benet trots att det är brutet". Ja, du hör ju hur det låter. Inte särskilt smart. För det kommer säkerligen förlänga läkningstiden och kanske till och med ge upphov till andra skador. Precis som med utmattning behöver benbrottet först få läka. I lugn och ro. Därefter kan du succesivt börja rehabiliteringen. 

Problematiken med utmattningssyndrom är att det tar betydligt längre tid att återhämta sig ifrån en utmattning än ett benbrott. Tid som många gånger inte ges. Då det ska skyndas tillbaka. Vi har ett sjukförsäkringssystem som ger avslag på sjukpenning trots läkarintyg. Du får inte lov att vara sjuk trots att läkaren säger att du är det. Och när du väl är sjukskriven får Försäkringskassan dig att känna dig som en belastning och lurendrejare.

Det gör att vi som drabbas av utmattning många gånger inte bara kommer tillbaka för snabbt. Utan också kommer tillbaka till en arbetsmiljö som inte är anpassad eller stöttar våra nya förutsättningar, vilket gör det otroligt tufft att komma vidare efter en utmattning. Trots att individen gör förändringar så räcker inte det. Utan arbetsplatsen behöver också ta sitt ansvar. En utmattning förändrar dig på alla sätt och vis eftersom en utmattning ger mätbara skador på hjärnan som du får leva med. Kanske hela ditt liv. 

När vi organiserar våra arbetsplatser framöver så måste arbetsplatserna börja ta hänsyn till hur vår hjärna fungerar. Både för att förebygga stressrelaterad ohälsa men också för att kunna möta och skapa goda förutsättningar för de som har drabbats av utmattning (vilket trenden tyder på att allt fler kommer göra). Här kommer fyra hjärnergonomi-tips som du kan börja applicera redan idag:

Monotasking före multitasking
Hjärnan kan bara processa en sak i taget. Att hoppa mellan uppgifter eller att göra flera saker samtidigt tar energi och fokus från uppgiften som du håller på med. När du håller på med flera saker samtidigt får du svårt att koncentrera dig och det kan ta upp till 25 minuter för hjärnan att komma tillbaka till samma fokus som innan du blev störd. Att göra en sak i taget hjälper dig att bibehålla fokus och flow i det du gör. 

Skapa möjligheter att dra sig undan
Många arbetsplatser är strukturerade utifrån ett öppet landskap och det gör att vi konstant utsätts för stimuli. Efter en utmattning är hjärnan känsligare för intryck och simulans. Och det känns nästan som att filtret som hjälper dig att sålla bort intryck, ljus och ljud har försvunnit eller iallafall blivit tunnare vilket gör att du fortare kan uppleva hjärntrötthet. För att undvika detta så behöver individen ges möjlighet att kunna gå ifrån eller sitta och arbeta ostört. 

Ta pauser under arbetsdagen
Hjärnan behöver regelbundet återhämta sig. Återhämtning bör alltså inte ses som en bisyssla, som något som du enbart gör på din fritid, utan det behöver också ske under arbetstid. Det är viktigt att det finns utrymme att ta pauser flera gånger under dagen för att hjärnan ska kunna ställa om och upprätthålla en balans mellan aktivitet och vila i nervsystemet. Det kan handla om att du, efter varje uppgift/aktivitet, tar ett par djupa andetag, går ut och tar en nypa luft eller gör några rörelseövningar som sätter igång och syresätter kroppen. 

Minimera det som stjäl din uppmärksamhet
Kom överens om i arbetslaget när ni får lov att “störa” varandra. Sitter ni och jobbar i ett öppet landskap skrik inte ut era frågor hejvilt eller prata tvärs över kontoret utan respektera varandra. Beroende av vilket arbete som du har kan det vara aktuellt att avaktivera mejlnotiser, sätta mobilen på ljudlöst, minimera flikarna i webbläsaren så att Facebook inte stjäl din uppmärksamhet. Vad behöver du för att få arbetsro? 
 

Kommentera gärna!

Populära inlägg

Senaste kommentarer

Tidigare inlägg