utmattningen logga

Jul, jul, stressiga jul?

Nu har vi äntrat december och om ett par veckor är det jul. Målbilden som du ser framför dig är en jul då alla är glada, bjuder på sig själv och njuter av varandras sällskap. Energin är på topp och flödar i rummet. Alla hjälps åt. Maten lagas tillsammans och allt flyter på sådär friktionsfritt. Pricken över i:et hade ju varit om det kommer ett par snöflingor lagom till julmiddagen. Förväntningarna inför julen är så höga att de slår i taket. I en perfekt värld kanske det ser ut så här. Men livet är inte perfekt men ändå är det dit vi strävar - efter den perfekta julen. Det gör att vi lägger mycket press på oss själva och vår omgivning. 

För många är julen förknippad med stress, ångest och ensamhet. Stressade springer vi från butik till butik med andan i halsen för att preppa inför julen. Julklappar, kläder till julfesten och maten till julmiddagarna ska inhandlas. Förutom alla inköp som ska göras, ska det hinnas med att bocka av både julbord med jobb och att avverka ett stordådigt och massivt julbak. För vad vore julen utan hembakat och ett redigt julbord? Förutom stress, finns det många som har ångest inför de ökade kostnaderna som julen ofta medför och en rädsla över att få ekonomin att gå ihop. De finns också de som sitter ensamma på julen. Där julen är en enda stor ångesklump som ska härdas ut. 

När jag fick utmattningssyndrom tyckte jag att det var otroligt jobbigt med högtider. Speciellt den första tiden när kroppen var totalt uttömd. Julen påminde mig då om att jag inte var frisk. Det blev på något sätt tydligare under julen att jag inte kunde leva upp till mina förväntningar som jag tidigare haft. För orken fanns inte där. Jag minns att jag vilade flera veckor för att orka hänga med och fira min syster när hon fyllde år. Det gjorde mig ledsen. Och jag kände mig som en dålig människa som inte orkade eller hade energi till att rodda och agera projektledare under hennes födelsedag, som jag tidigare hade gjort. Eller vara den där sociala stjärnan som tog ansvar och såg till att alla var delaktiga i samtalet och hade det bra. Nej, istället satt jag tyst och åt maten för att spara min energi. 

Där och då insåg jag att min utmattning inte tog julledigt. Det spelade ingen roll att julen var här, för mitt tillstånd var detsamma. Symtomen fanns kvar och var lika påtagliga. Trots att mina nära och kära var lediga och ville umgås och hitta på saker, orkade jag inte. Jag satt hemma i soffan och tyckte synd om mig själv. Kontrasten mellan hur mitt liv såg ut och hur mina vänners liv såg ut, blev extra påtagligt under högtiderna. Samtidigt som min omgivning levde livet kämpade jag med att ta mig igenom dagen. Få förstod hur jag kunde tacka nej till släktmiddagar, varför jag inte var glad eller höll mig i bakgrunden under samtalen.
 


 

"Där och då insåg jag att min utmattning inte tog julledigt. Det spelade ingen roll att julen var här, för mitt tillstånd var detsamma. Symtomen fanns kvar och var lika påtagliga."



 

Idag känner jag noll stress inför julen. Faktum är jag älskar julen och decembermånad. För mig är det härligt och se hur julbelysningen lyser upp i vintermörkret. Jag passar på att mysa lite extra hemma, umgås med nära och kära och käka lussebullar. Kravlöst och enkelt är min melodi.  Men det har inte alltid varit så. Innan jag fick utmattningssyndrom blev jag ofta sjuk i samband med julen. Veckorna innan jag skulle gå på semester såg jag som ett upplopp - där julledigheten var målet. På jobbet ökade arbetsbelastningen i december. Förutom att de vanliga arbetsuppgifterna skulle hinnas med, behövde jag även planera och "jobba in" veckorna efter ledigheten, för att jag skulle kunna ligga i fas när jag kom tillbaka.

Efter jobb skulle det hinnas med att gå på julbord, träna, pynta hemma, ha julmiddagar, hålla i adventsmys med hembakat, styra upp ledigheten, projektleda födelsedagsfiranden, gå på rea, närvara på släktkalas, handla och laga mat till alla tillställningar. Ja, you name it! Allt detta pressade jag in, i en redan, knökfull kalender. Och när julen kom så var jag totalt dränerad. Efter ett glas glögg somnade jag nästan sittandes i soffan. Så, vad kan du göra för att undvika den här urladdningen? Här kommer fyra tips för en stressfriare jul: 

 

1. Du är viktig! 
Om än bara för en liten stund. Bortse från dina “måsten” och vad andra förväntar sig av dig. Jag förstår att du kanske vill hänga med på allt som du blir tillfrågad till eller är rädd för vad andra ska tycka om du tackar nej. Jag fattar. Men istället för att försöka leva upp till alla andras krav, vad behöver du? Glöm inte bort dig själv mellan alla julbestyr. Behöver du vila? Inte ha något inplanerat på helgen? Säkerställ att du får det som du behöver. Du är viktig. Din hälsa är viktig! 

2. Utgå från dina förutsättningar
Det är så lätt att leva kvar i hur det har varit. Dina förutsättningar kanske såg annorlunda ut för ett år sedan gentemot hur det ser ut idag. Oavsett om det handlar om ekonomi, energi eller vad du vill så behöver du utgå från hur situationen ser ut just nu och anpassa dig utifrån det. 

3. Gör det enkelt!
Sänk förväntningarna på dig själv. Du behöver inte äta julmat. Du behöver inte laga all mat själv (det går lika bra att köpa något färdigt). Du behöver inte tvinga dig själv att umgås med släktingar som du inte tycker om. Du får lov att tacka nej till middagsinbjudningar. Det är okej om du inte orkar vara social eller vill träffa kompisar och hellre vill vara hemma.
 
Fråga dig själv: vad är det egentligen som är viktigt? Att du stressar sönder dig själv för att se till att alla andra mår bra? Behöver du verkligen addera mer på din tallrik? Du behöver inte pressa dig mer än vad du redan gör. Vet du med dig att december ofta är en intensiv period, se då till att planera in mer återhämtning. 

4. Ta en dag i taget 
Själv älskar jag känslan av att ta en dag i taget och inte ha för mycket inplanerat. Känner mig instängd och kravfylld av att inte ha utrymme att styra ledigheten utifrån dagsform. Testa att låta lusten och energin få styra hur dina dagar ser ut. Ge dig själv friheten att känna in vad du behöver. Gå på känsla! 

Kommentera gärna!

Populära inlägg

Senaste kommentarer

Tidigare inlägg

Länkar

-

Kategorier